De eerste collegeweken! - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Ella Bentum - WaarBenJij.nu De eerste collegeweken! - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Ella Bentum - WaarBenJij.nu

De eerste collegeweken!

Door: ellavanbentum

Blijf op de hoogte en volg Ella

20 September 2011 | Verenigde Staten, Tallahassee

Hallo allemaal!!

Zo, het wordt weer eens tijd om een reisverslag te schrijven! Ondertussen heb ik alweer 3 weken les en over 3 dagen ben ik alweer een maand hier! Aan de ene kant voelt dat heel lang, maar aan de andere kant ook best kort:P.

De eerste weken college zijn in ieder geval erg goed bevallen! Ik heb vier leuke vakken en wat het heerlijke hier is, is dat de docenten echt goed college kunnen geven! Ik blijf echt naar ze luisteren, in plaats van dat ik halverwege mijn aandacht kwijt ben (In Nederland zijn het vaak onderzoekers die niet gewend zijn om voor de klas te staan..). Ik zit vooral in collegezalen en het leuke hier is dat er in de colleges veel meer interactie is. De docenten (ik heb alleen maar vrouwelijke:P) stellen heel erg veel vragen, maar ook de studenten stellen veel meer vragen en veroorzaken discussies. Dat maakt de colleges veel leuker!

Ik heb vier vakken. Mijn eerste vak is ‘Family problems and social change’: Een heel interessant sociologie-vak waar we dieper ingaan op wat een familie nou precies is en wat voor invloed problemen in families kunnen hebben op de maatschappij. Mijn docent is echt hilarisch! Ze is aziatisch, dus ze heeft een grappig accent. En na ongeveer elke zin kijkt ze iemand aan en vraagt ze ‘ yes?’ en ze gaat niet verder totdat diegene knikt:P. En ze vraagt ook continu “Do I make any sense?”, heel grappig met dat accent erbij!

Een tweede vak is ‘Race and Ethnicity in the U.S.A.’. Dit gaat vooral over de geschiedenis van Amerika, maar dan vooral over de verschillende bevolkingsgroepen en de immigranten en kolonisten die naar amerika zijn gekomen. We hebben het net bijvoorbeeld heel veel over Native Americans gehad. Het is een leuk vak (ik vond geschiedenis altijd leuk), maar het gaat ontzettend snel! Iedereen zit driftig te pennen of typen en daar komt nog eens bij dat de lerares geen woorden op haar slides zet en er geen textboek is om raad te plegen.. Heel raar!

Mn derde vak is ‘Psychology of women’. Ik denk dat dit mijn favoriete vak is! Het gaat heel veel over verschillen tussen mannen en vrouwen. Vroeger werd bijna alleen onderzoek naar mannen gedaan, daarom is een aparte Psychologische stroming ontstaan die vooral naar vrouwen en verschillen tussen mannen en vrouwen kijkt. Bijvoorbeeld: speelgoed voor jongens is altijd blauw en speelgoed voor meisjes is altijd roze. Ook hier heb ik weer een hilarische docente! Ze vertelt continu anekdotes over haar man en kinderen, ik heb nog nooit een collegezaal meegemaakt waarin zo veel gelachen wordt:P.

Mijn laatste vak is ‘Culture Identity’. Een erg grappig vak en het enige vak waarin ik in een klaslokaal zit in plaats van een collegezaal. De helft van mijn klas is Amerikaans, de andere helft bestaat uit internationale studenten. Dat betekent: heel veel studenten uit Korea, Japan en China, enne.. ik:P (nouja, 1 japans meisje is opgegroeid in Frankrijk en een ander meisje in Engeland, dus ben niet echt de enige Europeaan:P). Wat we in deze les doen is eigenlijk continu vergelijken hoe dingen in de verschillende landen in zijn werk gaan. We zijn continu met elkaar in discussie en vertellen elkaar hoe bijvoorbeeld het onderwijs geregeld is. Dit is erg leuk omdat je ziet dat er zoveel verschil tussen onze landen bestaat! Zelfs tussen Nederland en Amerika, al zijn het beide westerse landen. Ik moet voor dit vak ook activiteiten doen (voelt alsof ik weer op de middelbare school zit:P). Je moet samen met een Amerikaanse student een activiteit ondernemen en dan met elkaar erover praten en er een verslag van maken:P.

Je hoort vaak dat het onderwijs hier veel makkelijker moet zijn, maar ik volgens mij valt dat best mee. Het is niet moeilijk (maarja ik vind Psychologie in NL ook niet moeilijk, misschien is dat het:P), maar het is gewoon heel veel leeswerk. Ik hoor dat de tentamens hier wel veel en veel makkelijker zijn, maar die heb ik nog niet gehad.
Mijn rooster is trouwens heel vervelend: ik heb elke dag om 09:00 of 09:30 les (wat betekent dat ik 07:00 mn bed uit moet, aangezien ik een bus moet pakken). Na die les moet ik elke dag wachten tot 15:30 voor mn volgende les. Dat zijn heel wat tussenuurtjes die ik dan maar vul met sporten en studeren. Oh en in de zon studeren vooral. Het weer is nog steeds heel lekker! Het is (gelukkig) niet meer zo warm als in de eerste week, want toen was het niet uit te houden! Nu schijnt de zon gewoon en is het iets minder warm. Maar ik loop nog steeds elke dag in mn korte broek en een hemdje!:D (zelfs ‘s avonds is het nog warm genoeg om zonder vestje naar buiten te gaan!) Maar het is wel weer wennen hoor, 5 dagen les hebben. Ik was gewend geraakt aan 3 dagen les hebben in Rotterdam!

Het is in ieder geval heerlijk om op zo’n campus te zitten! FSU doet heel veel voor haar studenten, er zijn vaak feestjes en elke woensdagmiddag is er een markt en dan kun je altijd wel ergens gratis eten vinden:P. Er werd mij uitgelegd dat het collegegeld hoog is, maar het grootste deel daarvan gaat naar de 600 organisaties die dingen voor studenten organiseren. Heel tof dus!

Naast studeren heb ik natuurlijk ook nog heel wat uitgevoerd hier hoor! Zo ben ik al 2 keer naar een College Football game geweest! Dat is echt zo tof! In Amerika hebben universiteiten hun eigen Football team en vaak ook een eigen stadion. Het team van FSU speelt mee in de allerhoogste poule, waardoor ze af en toe op de nationale tv komen! Zo’n wedstrijd is echt heel grappig en het is precies wat je zou verwachten! Iedereen is gekleed in kleding van de universiteit (dus in de kleuren Garnet and Gold, heel mooi!). Voordat de wedstrijd begint, wordt er een heel ritueel afgegaan:P. Eerst worden op een groot scherm alle football players voorgesteld (heel bombastisch natuurlijk), vervolgens komt de marching band op, welke echt gigantisch is. Ze spelen een paar nummers: eerst gewoon een nummer en daarna spelen ze nog het Universiteitslied en daarna, natuurlijk, het Amerikaanse volkslied. Daarnaast heb je nog de cheerleaders! Als zij allemaal geweest zijn komt de mascotte: een Seminole (indiaan) op een paard. Hij gooit vervolgens een brandende speer in het midden van het veld, laat zijn paard een paar keer steigeren en dan begint de wedstrijd! Tijdens de wedstrijd gaan de studenten helemaal los, er worden een paar standaard liederen gezongen en daar horen ook weer bepaalde bewegingen bij, echt heel grappig! En ik begin eindelijk het spel een beetje te snappen! In het begin betrapte ik mezelf er nog een beetje op dat ik op zoek was naar een bal op de grond, haha.

Verder ben ik een paar keer wat gaan eten met wat vrienden. Man wat eten ze hier vet zeg! Op de een of andere manier moeten ze overall frietjes bij gooien en alles moet gefrituurd zijn! Geen wonder dat mensen dik worden! Al valt het me hier nog mee qua hoeveelheid dikke mensen, volgens mij letten studenten wat meer op de lijn en ik denk dat de gratis sportschool ook veel helpt!

Maar ik ga er maar weer mee stoppen, het is al een behoorlijk verhaal! Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes!
Liefs el

  • 20 September 2011 - 16:58

    Karishma:

    Woehoe weer een verhaal van Ella!
    Klinkt allemaal supergoed chick! Je vakken ook- klinken ook echt stuk voor stuk als dingen waar je 'vrijwillig' buiten de studie ook gewoon iets over zou willen lezen en als het dan ook nog leuk gegeven wordt is het vast helemaal fantastisch!
    Jaaa dat hoor ik wel vaker over Amerika, dat je in de cafetaria's gratis eten hebt (ben een keertje al surfend een heel artikel tegengekomen over welke dingen je het beste mee kan pikken om thuis mee te koken en welke niet) en sowieso is die gratis sportschool supergoed!
    Echt leuk om te lezen waar je allemaal mee bezig bent (en dat je het leuk hebt natuurlijk!), ga er vooral mee door en geniet van alles! Mis je!

  • 20 September 2011 - 17:10

    Linda:

    Heeee lieve El!

    Wat leuk om te horen dat je het daar zo naar je zin hebt. De vakken die je hebt klinken ook echt superleuk en interessant :) Ben echt jaloers dat je zo mooi weer hebt en een gratis sportschool! Geniet ervan he, voordat je het weet is het alweer voorbij, dat je er nu al een maand zit is ook echt snel gegaan zeg!! Zag al een paar leuke foto's op facebook, dat Football stadion is echt groooot en mooi zeg! Ik kijk uit naar je volgende verhalen.

    Liefs xxxx

  • 20 September 2011 - 18:55

    Lieke:

    Ella! Goed om alle positieve verhalen te horen! Ik ben vooral jaloers op het weer dat je daar hebt. Ook mooi om te horen van die football wedstrijden, ze kunnen het allemaal zo lekker opblazen met hun mascotte en het zingen van het volkslied^^ Geniet ervan meis!

  • 20 September 2011 - 20:08

    Annecarlijn:

    Ellaaaa!!! Wat leuk om over je amerikaanse avonturen te lezen ^_^ ik ben nu inschrijfformulieren aan het invoeren vd entrez, dus het is een heerlijke afleiding!
    De vakken die je volgt klinken echt super interessant. En alles wat je verder meemaakt klinkt echt zo leuk, ik ben echt jaloers! Balen dat er zo'n gat valt tussen je colleges, maar wel relaxt dat je gewoon gratis kunt sporten o_0
    Blijf vooral je verhalen opschrijven, ik vind het heerlijk om een beetje over je schouder mee te kijken en vanuit het regenachtige NL mee te genieten!
    We missen je!

  • 20 September 2011 - 22:46

    Karishma:

    Hihi dit is echt chickies op Ella's waarbenjijnuuu!

  • 21 September 2011 - 12:08

    Josien:

    Klinkt echt tof allemaal!
    Ben jaloers.. :p

  • 22 September 2011 - 00:05

    El:

    Thanks lieverds! Wordt echt blij van jullie reacties!!!:D (ik mis jullie ook!)

  • 24 September 2011 - 11:17

    Lilian:

    Lieve Ella!! Wat een leuk verhaal zeg!! Eindelijk tijd om het te lezen! Geniet ervan!! XX

  • 28 September 2011 - 19:38

    Rianne:

    Ellebel! Leuk verhaal hoor! Moest lachen om je stukje over die chinese docent; zie het helemaal voor me. Mooi dat je je vakken leuk vindt! Dan is dat het wachten waard iig. En stop eens met die strandfotos! Tis al erg genoeg dat ik de hele dag door heel raam in het ziekenhuis (Jawel ben weer begonnen;)) die blauwe lucht hier zie! Veel plezier met alles iig! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Tallahassee

Ella

Momenteel woon ik in Tallahasse: 3000 South Adams Street. Ik ga 4 maanden studeren aan de Florida State University! Maar ik ga vooral ook lekker veel van Florida zien!:D

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 356
Totaal aantal bezoekers 7057

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2011 - 24 December 2011

Studeren in Tallahassee

Landen bezocht: