Al bijna op de helft en 10.000 islands paddle! - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Ella Bentum - WaarBenJij.nu Al bijna op de helft en 10.000 islands paddle! - Reisverslag uit Tallahassee, Verenigde Staten van Ella Bentum - WaarBenJij.nu

Al bijna op de helft en 10.000 islands paddle!

Door: ellavanbentum

Blijf op de hoogte en volg Ella

19 Oktober 2011 | Verenigde Staten, Tallahassee

Hi y’all!!

Eigenlijk moet ik nu kneiterhard aan een paper werken, maar ik ga het behoorlijk druk hebben de komende weken en als ik nu niet ga schrijven weet ik dat het er voorlopig niet van komt (ik ken mezelf..). En daarnaast is het schrijven van papers niet echt mijn favoriete bezigheid, dus dit is welkom uitstelgedrag, haha.

Om te beginnen gaat het prima hier! Ik ben ondertussen echt helemaal gewend aan het wonen in Tallahassee, gelukkig maar! Mijn kamer is ontzettend fijn (heerlijk die eigen badkamer), als is het een beetje ver weg, maar ach, daar valt mee te leven. Het irritante is wel dat de bussen zich hier niet echt aan tijden houden. Het is ontzettend normaal als een bus 10 minuten te laat is (soms zelfs 20 minuten of ze komen helemaal niet opdagen, voornamelijk in het midden van de dag komt dat voor), er valt echt geen touw aan vast te knopen! En dan komt er eindelijk een bus, en dan besluit de buschauffeur om 5 minuutjes pauze te nemen middenin de rit. De eerste keer dat de buschauffeur de bus uitliep en naar het benzinestation ging wist ik niet wat me overkwam! Wat ook vaak voor komt is dat er opeens twee dezelfde bussen achter elkaar rijden, aangezien er 1 erg laat is. En dan mag je allemaal weer lekker verplaatsen onderweg. Eén ding is zeker: ik zal niet meer zeuren over de NS als ik weer in Nederland ben! (in Nederland hebben we tenminste overal openbaar vervoer, dat kun je hier dus echt niet zeggen..).

En man wat zou ik deze universiteit graag mee naar Nederland willen nemen zeg, de campus is echt fantastisch! Ten eerste is het ontzettend mooi en heel groot! (in tegenstelling tot het grijze beton van de Erasmus) Alle gebouwen zijn heel mooi en gebouwd in rood baksteen. Verder zijn er ruime geplaveide looppaden met bankjes, palmbomen en bloemen, er zijn veel restaurantjes en het weer werkt natuurlijk ook wel mee! Ik moet zeggen dat de starbucks ook wel erg fijn vind! Het is een stuk goedkoper dan in Nederland, maar het is toch een beetje slecht voor mijn portemonnaie! Ik beken dat ik helaas een beetje verslaafd begin te worden aan mocha frappucinos en chai tea latte’s:P. Verder doet de universiteit ontzettend veel voor de studenten. In de weekenden zijn er vaak festivals (zoals het Asian festival afgelopen zaterdag en over een paar weken is er een Grieks festival), er is een club waar vaak bandjes optreden, je kunt gratis naar de bioscoop en je kunt gratis sporten, waar ik veel gebruik van maak! Momenteel doe ik elke woensdag een Yogaletes les (een combo van yoga en pilates) en daarnaast doe ik veel cardio. (ik kwam er helaas te laat achter dat ik danslessen kon volgen, gewoon als vak. Jammer)

Aangezien ik altijd om 09:00/09:30 les heb en vervolgens moet wachten tot mn volgende les om 15:30, breng ik veel tijd op de campus door (lunchen, starbucks koffie drinken en heeeel veel lezen voor mn lessen! 4 vakken tegelijkertijd is een hoop meer dan 1 vak zoals in rdam). Dat is niet heel erg, want ik heb het behoorlijk druk, vind ik. Ik heb veel toetsen en ik moet, helaas, veel papers schrijven. Ik studeer altijd in de zon aan een tafel voor de bibliotheek en kijk uit op een heel groot grasveld met veel bomen, een fontein en bankjes (omringd door gebouwen). Er liggen altijd mensen te zonnen, football te spelen of te frisbee-en, muziek te maken of, zoals in het weekend, dorks die verkleed al ridders nep-zwaardgevechten aan het doen zijn:P (nerds heb je ook overal). En daarnaast maken het zonnetje en de blauwe lucht alles nog zoveel mooier dan het al is. We hebben ondertussen wat meer bewolkte en regenachtige dagen gehad, maar we hebben nog steeds hele mooie dagen! Het is al lang niet meer zo drukkend warm als in het begin en ik heb nog maar 5 keer ofzo mijn shorts vervangen door een lange broek! Ik heb dus een flink kleurtje:D. Waarschijnlijk blijft t nog een maandje mooi, en dan zou het koud worden, zegt men.

Verder vind ik Amerikanen echt fantastisch! Ze zijn zo heerlijk open, geinteresseerd en enthoussiast. Ik vind het heerlijk dat er altijd iemand ‘Bless you!’ roept als je moet niezen, al zitten ze vijf meter verder op! Daarnaast vinden ze Europa echt geweldig. Iedereen is of er geweest of wil er naartoe. Ik doe wel erg mijn best om mensen te vertellen dat Nederlanders dus echt niet hele dagen blowen en dat ik het erg zonde vind dat Amsterdam alleen om de drugs bekend staat (dat merk ik echt hier!), want ik vind Amsterdam echt zo’n mooie stad!. (Sorry Rotterdammers, ik ben nou eenmaal dicht bij met Amsterdam opgegroeid:P).

Maar dit was even een algemeen verhaal. Ik zal het nu eens even gaan hebben over wat ik afgelopen week heb gedaan!

10.000 ISLANDS PADDLE

Afgelopen weekend ben ik een weekend gaan kayakken in de Everglades! Dat weekend werd georganiseerd door de studentenorganisatie Outdoor Pursuits: een organisatie die heel veel trips in de natuur organiseert, zoals bergbeklimmen, raften, hiken en, zoals ik heb gedaan, kayakken. We waren met een groep van 11: de tripleiders Raegan (een echt Southern meisje) en Michael (een jongen met dreadlocks die veel mediteert), de Australische Sam, Nik en Kate, de Duitse Patricia en Claudia en de Amerikaanse Kevin, Jeremy en Tom. De groep was ontzettend leuk! Alleen irriteerde we ons mateloos aan Tom: een 65-jaar oude Amerikaan. Hij praat zo ontzettend langzaam dat ik na 3 woorden mijn aandacht kwijt was en daarnaast zeurde hij over werkelijk alles! (“waarom paddelen we vrijdag 7 mijl en zaterdag 5 mijl, dat wil ik niet.” Omdat dat eiland nou eenmaal 7 mijl varen is!! En dan toch door blijven zeuren. Enzovoort).

Vrijdag vertrokken we maar liefst om 6 uur ‘s ochtend richting de Everglades, aangezien dit een 8 uur durende autorit is! Om een uurtje of 2 waren we dan eindelijk op de plek van bestemming. Nadat we al onze baggage, gallons water en tenten in de kayaks hadden gestouwd begon het dan echt! Gelukkig voeren we met de stroming en wind mee, dus vrijdag was het behoorlijk makkelijk. Perfect om te oefenen! De Everglades zijn echt heel mooi! We paddelden vooral over grote rivieren en baaien tussen allemaal kleine eilandjes en mangroves. Onderweg konden we al heel wat wildlife spotten! We zagen erg veel pelikanen, reigers, schildpadden en er zwommen zelfs dolfijnen naast de boot! (alligatoren lieten zich echter niet zien, wat ik niet heel erg vond eigenlijk:P). Na 2,5 uur bereikten we ons eiland. We kampeerden op een onbewoond eiland dat uitkeek op de Mexicaanse Golf, echt heel bijzonder! (dat gaf een behoorlijk ‘Expeditie Robinson’-gevoel moet ik zeggen:P). Een groot nadeel waren echter de muggen! Zodra we ook maar 1 voet op het eiland hadden gezet daalden ze op ons neer, bah! Er waren vooral hele kleintjes die ze hier ‘no see-ums’ noemen. Ze zaten echt overal en je voelde continu kleine prikjes. Ik had bugspray mee, maar ondanks dat vonden ze mij blijkbaar erg lekker.. Momenteel zit ik echt onder de bulten! Ze zitten werkelijk overall: op mijn hoofdhuid, gezicht, nek, rug, buik, armen, handen, benen, voeten.. niet normaal! Ik zit zo onder dat het gewoon lijkt alsof ik de waterpokken heb! (even ter illustratie: ik heb er alleen al 130 op mijn linkerarm en hand geteld!). Gelukkig hield het kampvuur ze een beetje op afstand. Toen we op het eiland kwamen begon het net donker te worden, dus we zetten snel onze tenten op en begonnen te koken. ‘s Avonds hebben we vooral spelletjes bij het kampvuur gespeeld, zoals weerwolven. En rond 12 uur gingen we het bed in, nadat we al ons eten veilig in de kayak op hadden gesloten (er waren nogal wat wasberen op het eiland, heb er ook eentje gezien).

De volgende ochtend stommelden we rond 9 uur de tent uit, aangezien het behoorlijk warm begon te worden. We ontdekten dat er aan de andere kant van het eiland een plek met meer wind was, waardoor er geen muggen waren, yes! We besloten om ons kamp daarheen te verplaatsen, een enorme verbetering! Nadat we een beetje hadden gezwommen (en ontdekten dat er een haai in de buurt was:P) gingen we weer de boot in. Op zaterdag hebben we zo’n 5 mijl gevaren langs de kust, waar we een aantal andere eilandjes gingen bekijken. Echt ontzettend mooi! Vooral de zonsondergang was ontzettend mooi! De hele lucht werd roze. De terugweg naar het eiland was wel wat lastiger. Er waren meer golven, aangezien we op open zee waren, en er was meer wind, waardoor ik continu naar rechts werd geblazen, terwijl ik naar links wilde!). Dat was best zwaar! ‘s Avonds gingen we weer koken en hebben we weer heel veel spelletjes bij het kampvuur gespeeld, heel gezellig!

Op zondagochtend gingen we al om 7 uur de boot in. De terugtocht was namelijk zwaarder en we moesten nog 8 uur in de bus doorbrengen. En zwaar was het! We hebben 4 uur tegen de stroming én de wind in gevaren en geloof me: dat is hard werken! Als je langer dan 10 seconden rust hield werd je alweer terug getrokken! De baaien waren lastig en hadden veel wind en golfjes, maar de rivieren waren echt loeizwaar door de stroming en tegenwind! Ik heb toch wel een paar keer in huilen uit willen barsten uit frustratie moet ik eerlijk zeggen, maar ik heb het gered! En ik kwam zelfs als vierde van de 11 binnen, wat ik zelf een behoorlijke prestatie vind, haha! Vooral de laatste baai was een beetje eng. Door een misverstand was het meisje dat navigeerde behoorlijk op afstand. De jongen voor me liep denk ik 10 minuten op me voor en de 2 jongens achter me liepen zo’n 15 minuten op mij achter. Toen ik de laatste baai op ging (waaraan de eindlocatie lag) kon ik nauwelijks de mensen voor me zien (alleen 1 van de jongens kon ik heel vaag zien, ik denk dat hij al op de helft was), waardoor ik moeilijk kon zien waar ik heen moest. De jongens achter me besloten rust te houden voor die baai (begrijpelijk, maar daar wist ik niets van), waardoor ik de hele baai in mn eentje overgestoken ben. En toen begon ik toch wel te denken “als ik nu omsla is er niemand die dat ziet!”. Maar gelukkig kwam het allemaal goed:P, ik leef nog! En we hebben echt wel mazzel gehad met het weer! Het was het hele weekend warm met bewolking, waardoor het gelukkig niet loeiheet werd in de boot. En het was het hele weekend droog en precies op het moment dat de laatste groep binnen kwam varen begon het keihard te regenen! (moet er niet aan denken dat ik in mn eentje op die baai had gezeten in de regen, je kon echt niets meer zien!). En op dat moment had ik mijn spullen al weer ingepakt en had ik me al opgefrist, aangezien ik een half uur eerder aan was gekomen. Dus precies op tijd!

Op de terugweg waren we nog even gaan eten bij de Cracker Barrel, een typisch Southern restaurant. Daar weer een paar dingen geprobeerd en daar hadden we gefrituurde steak gegeten. Niet echt een succes als je het mij vraagt.. (die Amerikanen blijven mijn stereotype maar bevestigen met al hun gefrituurde eten!:P). En na een acht uur durende reis kon ik eindelijjk weer onder de douche springen, heerlijk!!

Op maandag kreeg ik eindelijk mijn fototoestel binnen (héhé!) en ’s avonds ben ik samen met Patricia en Kate naar het bubbelbad gegaan in het sportcentrum om de spierpijn te verzachten:P. Daarna zijn we nog even lekker uit eten gegaan. Al met al een heerlijk weekend zo! En gelukkig staan er nog wat tripjes en leuke weekenden op de agenda!:D Over 2 weken is het Halloween en zijn er veel feestjes, over drie weken komt Kees al (jeej!) en dan gaan we samen een paar dagen naar Miami, daarna is het Homecoming week, ik ben aan het kijken om naar Jamaica te gaan met Thanksgiving en in mn laatste week ga ik naar New York! Genoeg te doen dus! En over een week zit ik al op de helft, gaat best snel! (het voelt bijna alsof de weekenden op beginnen te raken!)

Zo dat was m weer, mooi op tijd vind ik! Al zeg ik het zelf:P.

Liefs!!
El

  • 20 Oktober 2011 - 09:34

    Suzan:

    Hey meid!
    Wat leuk dat je zo actief bent met je blog schrijven! Je doet echt super leuke dingen allemaal! Ga je nu weer verder met je huiswerk? Ga ik ook doen ;)
    xxxx Suzan

  • 03 December 2011 - 14:04

    Nadine En Carla:

    Hallo Ella,
    De afgelopen maanden hebben we het een en ander via je moeder gehoord: je hebt het erg naar je zin daar!
    Wat een avonturen maak je mee.
    En ook nog af en toe tijd voor de studie.
    De tijd vliegt: over een week of drie kom je alweer thuis! geniet er nog van en tot ziens in ons natte kikkerlandje.
    veel groeten fam Dontje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigde Staten, Tallahassee

Ella

Momenteel woon ik in Tallahasse: 3000 South Adams Street. Ik ga 4 maanden studeren aan de Florida State University! Maar ik ga vooral ook lekker veel van Florida zien!:D

Actief sinds 25 Aug. 2011
Verslag gelezen: 484
Totaal aantal bezoekers 7055

Voorgaande reizen:

22 Augustus 2011 - 24 December 2011

Studeren in Tallahassee

Landen bezocht: